N-spoor.com

Fotoalbum en informatie rijdend materiaal. Oersik en Sik. 100-200-300

De Sik (228 Rotterdam)

Informatie en foto's.

Deze pagina bevat eerst wat feitelijke gegevens over de Oersik en Sik.
Onder de tekst staan 2 fotoalbums, 1 van de Oersik en 1 van de Sik.

Geschiedenis

De spoorwegen hadden in de jaren 30 van de 20e eeuw behoefte aan kleine rangeerlocomotieven (locomotoren) op middelgrote en kleine stations.
Op grotere stations stonden meestal stoomlocomotieven gereed om rangeerwerk te verrichten. Stoomlocomotieven waren te duur om op gang te houden en op de kleinere stations deze meestal kleine rangeermanoevres uit te voeren.

Rond 1924 was de NS op zoek naar een machine die voor dit werk geschikt was.
In 1927 werd locomotor 101 gebouwd, dit was een prototype. De 101 beviel goed, waarop een tweede prototype besteld werd, de 102.

Informatie Oersik, serie 100

De eerste 2 prototypen 101 (zonder dak) en 102 bevielen zo goed dat de spoorwegen besloten een serie locomotoren van deze serie te laten maken; de later genoemde Oersik.

De Duitse firma Schwarzkopff (Berliner Maschinenbau AG, L.Schwarzkopff) kreeg de eer om de eerste serie te leveren. Het betreft de nummers 103 t/m 119.
Later werden de nummers 120 t/m 152 geleverd door Werkspoor. In totaal heeft de Oersik bestaan uit 52 locomotoren, inclusief de 2 prototypes.

De oersik beschikt over een benzinemotor die de tractie mechanisch overbrengt. Prototype 101 had een topsnelheid van 10 kilometer per uur. De overige Oersikken hadden een maximale snelheid van 30 kilometer per uur, maar werd bij rangeren beperkt tot 15 kilometer per uur.
In 1948 ging de laatste Oersik buiten dienst.

Informatie Sik, serie 200 en 300

Het succes van de locomotor was groot, de rangeercapaciteiten werden veel gebruikt.

Vanaf 1934 werd de sterkere variant gebouwd met een diesel-electrische motor, de Sik.
Tot 1940 (begin Tweede Wereldoorlog) waren er 121 gebouwd. De locomotoren werden bij Werkspoor en NS (Centrale Werkplaats Zwolle) gebouwd.

Tussen 1949 en 1951 werden de laatste 48 Siks bij Werkspoor gebouwd. De 169 stuks totaal kregen de serienummers 200 en 300.

De Siks werden buiten rangeerwerkzaamheden ook ingezet bij de werkzaamheden langs en aan de spoorwegen. Enkele Siks hebben ook een hijskraan achterop om lichte baanwerkzaamheden uit te kunnen voeren. (HIAB kraan.)

Siks zijn voorzien van een Stork dieselmotor. De topsnelheid is 60 kilometer per uur. In 2006 is de laatste Sik door veiligheidseisen buiten dienst gesteld.

Fotoalbum Oersik (100)

103oersik27052010(11).JPG 103oersik27052010(15).JPG 103oersik27052010(21).JPG 103oersik27052010(28).JPG 103oersik27052010(3).JPG 103oersik27052010(32).JPG 103oersik27052010(5).JPG 103oersik27052010(7).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.








Fotoalbum Sik (200-300)

sik228rotterdam12052010(17).JPG sik228rotterdam12052010(23).JPG sik228rotterdam12052010(5).JPG sik228rotterdam12052010(6).JPG sik238_253_219_359_350maastricht05052001jdg.jpg sik263_286_336watergrmeer08022001jdg.jpg sik311utrmlbn27052010(4).JPG sik311utrmlbn27052010(7).JPG sik316goes13052010(13).JPG sik316goes13052010(3).JPG sik316goes13052010(5).JPG sik316motorgoes14052010(11).JPG sik316motorgoes14052010(18).JPG sik316motorgoes14052010(7).JPG sik316motorgoes14052010(8).JPG sik316motorgoes14052010(9).JPG sik316sikgoes13052010.JPG sik320starstadskanaal27062010.JPG sik322dordrecht1988.jpg sik322dordt1988.jpg sik346museumhoornmedmblik10072010(49).JPG sik353starstadskanaal27062010(2).JPG sik362utrmlbn27052010(11).JPG sik362utrmlbn27052010(14).JPG sik362utrmlbn27052010(16).JPG sik65goes13052010(12).JPG sik65goes13052010(4).JPG sik65goes13052010(7).JPG sikdordrecht20102010(13).JPG sikgoes09052010(58).JPG sikgoes09052010(73).JPG sikgoes09052010(75).JPG sikmuseumhoornmedmblik10072010(56).JPG sikssn12052009 (9).JPG sikstarstadskanaal27062010(1).JPG sikutrmlbn27052010(10).JPG sikutrmlbn27052010(8).JPG sikx3jdg.jpg

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.




















einde pagina

















Naar indexpagina rijdend materiaal

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com