N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter B, Bodegraven t/m Boxtel

station Boxmeer

Stations in Nederland

Letter B, station Bodegraven, Borne, Boskoop, Boxmeer en Boxtel.
Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf.

Bodegraven

Station Bodegraven is geopend in 1876. (Bdg.)

Bodegraven ligt aan de spoorlijn Leiden-Woerden, deze is aangelegd door de Spoorweg-Maatschappij Leiden-Woerden. Deze werd in beginsel geeploiteerd door de Nederlandse Rhijnspoorweg-Maatschappij.

Het huidige stationsgebouw van Bodegraven is het derde stationsgebouw op deze locatie. In 1914 is dit gebouw in gebruik genomen.

bodegraven020909(11).JPG bodegraven020909(17).JPG bodegraven020909(19).JPG bodegraven020909(22).JPG bodegraven020909(28).JPG bodegraven020909(30).JPG bodegraven020909(6).JPG bodegraven020909.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Borne

Station Borne is geopend in 1865. (Bn.)

Het huidige stationsgebouw is het tweede stationsgebouw van Borne.
Dit gebouw is van het standaardtype Beilen. Type Beilen werd in de 80er jaren van de 20e eeuw veelvuldig gebouwd als nieuwbouw of vervanging in kleinere plattelandsgemeenten. De 2 doorgaande sporen liggen langs een eilandperron dat via een bewaakte spoorwegovergang aan spoor 1 te bereiken is.

De naam type Beilen komt van het stationsgebouw in Beilen, dat dit eerste bouwtype van ir. C. Douma in gebruik nam.

stations/borne/borne02042011(1).JPG stations/borne/borne02042011(15).JPG stations/borne/borne02042011(21).JPG stations/borne/borne02042011(26).JPG stations/borne/borne02042011(29).JPG stations/borne/borne02042011(36).JPG stations/borne/borne02042011(4).JPG stations/borne/borne02042011(42).JPG stations/borne/borne02042011(51).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Boskoop

Station Boskoop is geopend in 1934. (Bsk.)

Boskoop ligt aan de RijnGouwelijn tussen Alphen a/d Rijn en Gouda. Het stationscomplex bestaat uit een stationsgebouw en 2 sporen met in het midden een eilandperron.

boskoop020909(11).JPG boskoop020909(14).JPG boskoop020909(5).JPG boskoop020909(7).JPG boskoop020909.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Boxmeer

Station Boxmeer ligt aan de Maaslijn. (Bmr.)

De Maaslijn is aangelegd door de Staatsspoorwegen. De lijn ligt tussen Nijmegen en Venlo, en van Venlo tot Roermond.
Het stationsgebouw (type Hemmen) stamt uit 1883. In 1990 zijn de topgevels van dit gebouw afgebroken. Een mooi voorbeeld van dit standaardgebouw is te vinden bij station Hemmen-Dodewaard, waaraan de topgevels zich nog wel bevinden.

boxmeer101009(12).JPG boxmeer101009(15).JPG boxmeer101009(8).JPG boxmeer10102009(12).JPG boxmeer10102009(14).JPG boxmeer10102009(23).JPG boxmeer10102009(27).JPG boxmeer10102009(3).JPG boxmeer10102009(33).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Boxtel

Station Boxtel is geopend in 1865. (Btl.)

Bij de opening lag Boxtel aan de spoorlijn Breda-Eindhoven. Deze spoorlijn is aangelegd door de Staatsspoorwegen. (1e Staatsaanleg) De Staatsspoorwegen (SS) bouwden eind 19e eeuw vooral standaardtypen stations in 5 verschillende klassen.
Boxtels eerste stationsgebouw was een SS standaardstation van de 4e klasse naar ontwerp van ir. K.H. van Brederode.

Dit eerste stationsgebouw heeft ongeveer 10 jaar bestaan in Boxtel.
De Staatspoorwegen bouwden een nieuwe spoorlijn Utrecht-Boxtel. Boxtel kreeg hierdoor een spoorverbinding erbij en hierbij onstond de noodzaak van een ander stationsgebouw. Dit tweede stationsgebouw was een eilandstation. (Kantoren, wachtruimtes en kaartverkoop direct op het perron.) Dit gebouw heeft tot 1998 bestaan.

Buiten de spoorlijnen Utrecht-Boxtel en Breda-Eindhoven, heeft Boxtel ook een derde spoorwegverbinding gekend: Het Duitse lijntje, deze (gesloten) spoorlijn liep van Boxtel naar Wesel.

In 2000 is het derde en huidige stationsgebouw geopend. Eind 20e eeuw is tussen Boxtel en Eindhoven het spoor verdubbeld van 2 naar 4 sporen.
Door deze vierspoorigheid was de noodzaak van het huidige station ontstaan.
Vanaf het station (en de achterzijde) kan men de 2 eilandperrons via een traverse bereiken.

boxtel12122009(10).JPG boxtel12122009(18).JPG boxtel12122009(23).JPG boxtel12122009(27).JPG boxtel12122009(3).JPG boxtel12122009(30).JPG boxtel12122009(33).JPG boxtel12122009(37).JPG boxtel12122009(42).JPG boxtel12122009(5).JPG boxtel12122009(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com