N-spoor.com

Fotoalbum en informatie stations, letter Z, Zuidbroek t/m Zwolle.

Station Zwolle

Stations in Nederland

Letter Z. Stations Zuidbroek, Zuidhorn, Zutphen, Zwaagwesteinde, Zwijndrecht en Zwolle.

Zuidbroek

Station Zuidbroek is geopend op 1 mei 1968. (Zb.)

Zuidbroek ligt aan de spoorlijn Harlingen-Nieuweschans. Deze spoorlijn is aangelegd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, Zuidbroek ligt tussen Groningen en Nieuweschans.
Op 5 januari 1910 opende de NOLS (Noord Ooster Lakaalspoorwegmaatschappij) de spoorlijn Zuidbroek-Delfzijl en Stadskanaal-Zuidbroek zodat dit station een belangrijk spoorknooppunt werd. De verbinding Zuidbroek-Delfzijl is in 1934 gesloten.
De verbinding naar Stadskanaal is eveneens gesloten maar is medio 2011 tot Veendam weer heropend.

De Staatsspoorwegen bouwden eind 19e eeuw veelal stations naar een bepaalde standaard, deze bestond uit 5 klassen.
Het stations van Zuidbroek was oorspronkelijk een Staatsspoor 3e klasse standaardgebouw. Dit gebouw met verhoogd middengedeelte is in het bestaan van station Zuidbroek flink verkleind, waardonder ook het verhoogde middengedeelte gelijk werd getrokken met de rest van het gebouw.
Het gebouw is hedendage zodanig gerenoveerd, dat de middengevel weer op de oorspronkelijke plaats is herbouwd.

stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(10).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(15).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(2).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(22).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(29).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(4).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(40).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(43).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(50).JPG stations/zuidbroek/zuidbroek26062010(7).JPG












Zuidhorn

Station Zuidhorn is geopend op 1 juni 1866. (Zh.)

Zuidhorn ligt iets ten westen van de stad Groningen aan de spoorlijn Harlingen-Nieuweschans.
Deze spoorlijn is aangelegd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoorwegen,SS).

Oorspronkelijk had Zuidhorn een SS standaardstation van de 5e klasse, dit gebouw is in 1975 gesloopt met de ingebruikname van het nieuwe gebouw.

In 1975 werd het huidige stationsgebouw geopend (waarin hedendage geen ticketverkoop meer plaatsvindt).
Dit gebouw is van het standaardtype Beilen.
Het type heet Beilen omdat het plaatsje Beilen in Drenthe het eerste gebouw van dit type in gebruik nam.
Type Beilen werd in de jaren 80 van de 20e eeuw veel geplaatst als vervanging of nieuwbouw in plattelandsgemeenten.

zuidhorn030809(12).JPG zuidhorn030809(20).JPG zuidhorn030809(4).JPG zuidhorn030809(6).JPG zuidhorn030809(7).JPG zuidhorn030809(9).JPG












Zutphen

Station Zutphen is geopend op 2 februari 1865. (Zp.)

In beginsel was Zutphen aangesloten op Staatslijn A (Arnhem-Zwolle-Leeuwarden), hierna volgde Staatslijn D (Zutphen-Enschede tot de Duitse grens). De Staatslijnen zijn aangelegd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen.

Na de Staatslijnen volgden in 1876 de Oosterspoorweg van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. (Amsterdam-Apeldoorn-Zutphen.)
In 1878 werd de GOLS (Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorwegmaatschappij) tussen Zutphen en Winterswijk hieraan toegevoegd.

Aan de Staatslijnen van de Staatsspoorwegen (SS) werden vaak standaardstations in 5 verschillende klassen gebouwd.
Zutphen had een SS standaardstation van de 2e klasse. Dit gebouw is in de Tweede Wereldoorlog (1944) verwoest.

Na de oorlog kwamen de plannen voor de herbouw van het station.
De wijk aan de oostzijde van het oude stationsgebouw was flink aangetast door het oorlogsgeweld.
Met de herinrichting van het spoor en stationsgebied is het geheel ten oosten van de oude situatie, op de plaats van de oude woonwijk aangelegd.
In 1952 is het huidige stationsgebouw geopend. Architect van dit gebouw is ir. H.G.J. Schelling.
Vanuit de middenhal van dit gebouw kan men direct doorlopen in de tunnel die op gelijk niveau van de hal onder de sporen uitkomt. Via deze tunnel is het mogelijk om met trap of lift op het perron van keuze te komen. (Doorgangsstation.)

zutphen250709_.JPG zutphen250709_0.JPG zutphen250709_1.jpg zutphen250709_2.JPG zutphen250709_3.JPG zutphen250709_4.JPG zutphen250709_5.JPG zutphen250709_6.JPG zutphen250709_7.JPG zutphen250709_8.JPG










Zwaagwesteinde

Zwaagwesteinde is sinds 1902 een officieel station. (Zww.)

Zwaagwesteinde ligt aan de spoorlijn Harlingen-Nieuweschans ten oosten van Leeuwarden. (Staatslijn B van de Staatsspoorwegen.)
Dit gedeelte van deze spoorlijn is in 1885 geopend. Voor 1902 stopten er wel treinen in Zwaagwesteinde, toen had het nog niet de officiele status van station.

zwaagwesteinde030809(2).JPG zwaagwesteinde030809(3).JPG zwaagwesteinde030809(4).JPG zwaagwesteinde030809(5).JPG zwaagwesteinde030809.JPG










Zwijndrecht

Station Zwijndrecht is geopend in 1872. (Zwd.)

Zwijndrecht ligt aan staatslijn I (Rotterdam-Breda), aangelegd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen.
De eerste locatie lag een stuk noordelijker dan de huidige locatie, het betrof een Staatspoor standaardstationsgebouw.

In 1895 verhuisde het station naar het zuiden, tot vlak voor de spoorbrug over de Oude Maas naar Dordrecht.

De derde en huidige locatie ligt enkele honderden meters ten noordwesten van het tweede station.
Het stationsgebouw op de huidige locatie is geopend in 1965. Architecten zijn ir. C. Douma en ir. M.W. Markenhof.
Bij de opening van dit station lagen er 2 doorgaande sporen met simpel ingerichte zijperrons.
In 1996 werd het spoorligging verhoogd en verdubbeld tot 4 doorgaande sporen. De perrons aan de sporen bestaan uit 2 zijperrons en een eilandperron, meestal halteren de treinen aan het eilandperron.
Het ontwerp van de huidige perroninrichting komt van ir. P.H. van der Ree.

zwijndrecht28102009(105).JPG zwijndrecht28102009(107).JPG zwijndrecht28102009(108).JPG zwijndrecht28102009(13).JPG zwijndrecht28102009(15).JPG zwijndrecht28102009(17).JPG zwijndrecht28102009(33).JPG zwijndrecht28102009(57).JPG zwijndrecht28102009(82).JPG zwijndrecht28102009(92).JPG










Zwolle

Station Zwolle is geopend op 6 juni 1864. (Zl.)

De eerste spoorweg in Zwolle was aangelegd door de Nederlandsche Centraalspoorweg (NCS). Dit was de spoorlijn Utrecht-Kampen.
Het stationsgebouw van de NCS lag direct aan de westzijde van het huidige stationsgebouw. Het betrof een simpel gebouwtje. De NCS had dit bewust gedaan omdat de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoorwegen,SS) bezig was met de aanleg van Staatslijn A, deze zou ook Zwolle aandoen en hier een groot stationsgebouw bouwen. De NCS ging ervanuit dat ze ook gebruik van dit station konden maken.

In 1866 opende de SS het huidige stationsgebouw bij de opening van Staatslijn A (Arnhem-Zwolle-Leeuwarden).
Vanaf de opening van dit station maakte ook de NCS gebruik van dit station, het oude NCS station ernaast is in 1873 gesloopt.
De treinen van de NCS gebruikte de westelijke zijde van het station, de SS gebruikte de oostelijke zijde. Van beide zijden moesten de treinen weer omdraaien (kopmaken) om hun reis voort te zetten, Zwolle was een dubbel kopstation.

Station Zwolle is hierna uitgegroeid tot een groot station met vele bestemmingen:
- De spoorlijn naar Leeuwarden kreeg na Meppel ook een Staatslijn naar Groningen.
- 1 januari 1881 werd de Staatslijn Zwolle-Almelo geopend.
- De Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM) opende in 1889 de spoorlijn Zwolle-Apeldoorn.
- De Noord-Ooster Lokaalspoorweg (NOLS) opende in 1903 de spoorlijn Zwolle-Ommen. (Deze spoorlijn is later uitgebreid tot Stadskanaal en weer ingekort tot Emmen.
- In de toekomst is Zwolle ook aangesloten op de Hanzelijn, deze lijn gaat via Zwolle de Flevopolder in en sluit aan op station Lelystad.

De Staatsspoorwegen (SS) bouwden aan haar spoorlijnen veelal standaardstations in 5 klassen.
Station Zwolle is een SS standaardstation 1e klasse.
Van het standaarstation SS 1e klas zijn er maar 2 exemplaren gebouwd; Dordrecht en Zwolle.
Als in de norm voor de eerste klasse wordt genomen dat het station voorzien dient te zijn van een perronoverkapping, is Zwolle zelfs het enige station van de 1e klasse.
Het witte stationsgebouw is 87 meter breed. In 1991 is de nostalgische stationskap gesloopt, en in 1995 door de huidige stalen kap vervangen.
Architect van deze vernieuwde stationskap is ir. J.J. Garvelink.

zwolle220809(10).JPG zwolle220809(16).JPG zwolle220809(26).JPG zwolle220809(29).JPG zwolle220809(33).JPG zwolle220809(46).JPG zwolle220809(47).JPG zwolle220809(50).JPG zwolle220809(64).JPG zwolle220809(7).JPG zwolle220809(76).JPG zwolle220809(78).JPG zwolle220809(83).JPG zwolle220809(86).JPG






















einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com