N-spoor.com | ||
|
Foto en informatiepagina stations, letter W.
![]()
Stations in NederlandLetter W, station Waddinxveen, Waddinxveen Noord, Warffum, Weert, Weesp, Wehl, Wezep, Wierden, Wijchen, Wijhe, Winschoten en Winsum. ![]() Waddinxveen (Wad.)
Station Waddinxveen ligt sinds 1934 aan de Rijn-Gouwe lijn. (Gouda-Alphen a/d Rijn) Het station heeft geen gebouw meer, en is voorzien van verschillende typen perron. Tot voor kort hield de NS een proef met trams die op deze lijn reden (zie foto's). Voor deze trams is aan de buitenzijde van de sporen een verlaagd perron aangelegd. In het midden, tussen de 2 stationssporen, ligt het normale, verhoogde eilandperron, waarvandaan reizigers in echte treinen kunnen stappen.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Waddinxveen Noord (Wadn.)Waddinxveen Noord is als enkelsporige halte in 1973 aan de Rijn-Gouwelijn geopend.
Het station en de parkeerplaats liggen midden in een woonwijk.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Warffum (Wfm.)Station Warffum ligt in het Groningse Warffum, en is geopend in 1893, hetzelfde jaar als de totstandkoming van deze lijn tussen Groningen en Roodeschool.
Tot 1971 kende Warffum een stationsgebouw, in de zelfde bouwstijl als de buurman,
station Baflo.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Weert (Wt.)Station Weert is in 1879 geopend, en ligt aan de spoorlijn tussen Eindhoven en Roermond.
Het huidige stations gebouw komt uit 1914, en is een ontwerp van G.W. van Heukelom. Het is een donker gebouw, opgetrokken uit baksteen.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Weesp (Wp.)Het huidige stationsgebouw van Weesp is geopend in 1967.
In 1985 is het station, en spooremplacement grondig verbouwd. Dit was nodig voor de aanleg van de Flevolijn.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Wehl (Wl.)Station Wehl is op 15 juli 1885 geopend, gelijktijdig met de spoorlijn Winterswijk-Zevenaar, waaraan Wehl ligt. (Wl, spoorlijn 143 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.)
De spoorlijn Winterswijk-Zevenaar is aangelegd door de GOLS. (Geldersch-Overijsselse Lokaal Spoorweg-Maatschappij.)
Het GOLS station is in 1973 afgebroken en vervangen door het gebouw standaardtype Beilen van ir. C. Douma,
dit type werd vaker gebouwd bij de aanleg of vervanging van stations in gemeenten met een landelijk karakter.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Wezep (Wz.)Station Wezep ligt aan de Centraal Spoorweg, en is geopend in 1863, tegelijk met de ingebruikname van deze Centraal Spoorweg tussen Zwolle en Amersfoort. Wezep is het meest noordelijk gelegen station in de provincie Gelderland, en ligt onder de rook van het Overijsselse Zwolle. Station Wezep heeft 2 stations-gebouwtjes gehad. Het laatste gebouw is in 1957 opgeleverd, en in 2002 gesloopt.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Wierden (Wdn.)Station Wierden is geopend op 1 januari 1881.
De opening van station Wierden was tegelijkertijd met de opening van de spoorlijn Zwolle-Almelo waaraan Wierden ligt, gebouwd door de Staatsspoorwegen (SS).
In 1888 werd de spoorverbinding in Wierden uitgebreid met de opening van de spoorlijn Deventer-Almelo. Deze spoorlijn werd aangelegd door de
Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM).
De sporen van beide spoorlijnen komen in Wierden samen. Het eerste stationsgebouw was van het standaardtype Heino groot van de Staatsspoorwegen, dit gebouw was in 1881 geopend. In 1965 werd dit gebouw vervangen door het 2e en huidige stationsgebouw. Dit gebouw staat bekend als standaardstation Douma van ir. C. Douma.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Wijchen (Wc.)Station Wijchen bestaat sinds 1883 aan de Brabantlijn, tussen Ravenstein en Nijmegen. In 1973 is het oorspronkelijke stationsgebouw van Wijchen gesloopt, en is het huidige station (type Beilen) geopend.
Van het type Beilen (eerste station van dit type, vandaar de naam Beilen), zijn er tussen 1970 en 1980 een aantal gebouwd voor kleine landelijke gemeenten.
Ook het type Beilen is onderhevig aan de verandering van bestemmingsplan van stationsgebouwen. Het ontwerp van stations type Beilen komt van ir. C. Douma. Voorbeelden van station type Beilen zijn onder andere: Barneveld Centrum, Buitenpost, Ravenstein, Veenwouden en Zuidhorn.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Wijhe (Wh.)Station Wijhe is voor de eerste maal geopend op 1 oktober 1866. (Wh, spoorlijn 161 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.)
Deze spoorlijn is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS), en ligt aan de spoorlijn tussen Zwolle en Deventer.
In de Tweede Wereldoorlog werd station Wijhe op 1 juni 1940 weer heropend.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Winschoten (Ws.)Station Winschoten is geopend op 1 mei 1868. (Ws, spoorlijn 162 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.) Winschoten ligt aan de spoorlijn Groningen-Nieuweschans, deze is aangelegd door de Maatschappij tot Aanleg van Staatsspoorwegen, kortweg Staatsspoorwegen (SS).
Het stationsgebouw was al eerder gereed, in 1865.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Winsum (Wsm.)Station Winsum ligt aan de spoorlijn Groningen-Roodeschool, en is geopend in 1893.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
|