N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter V, Venray t/m Vlissingen

station Vlissingen

Stations in Nederland

Letter V, stations Venray, Vierlingsbeek, Vlaardingen Centrum, Vlaardingen Oost, Vlaardingen West, Vleuten, Vlissingen en Vlissingen-Souburg.

Venray

Station Venray ligt aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. (spoorlijn 178)

In 1882 werd station Venray geopend. Het oude stationsgebouw is gesloopt. Dit gebouw was van het standaardtype Hemmen. (station Hemmen-Dodewaard)

Het gebouw wat voor dit station terugkwam is het in 1976 geopende huidige stationsgebouw. Dit gebouw is van het type Beilen. De naam Beilen komt voort van station Beilen, waar het eerste stationsgebouw van dit type geopend is.

venray10102009(22).JPG venray10102009(25).JPG venray10102009(3).JPG venray10102009(32).JPG venray10102009(5).JPG venray10102009(9).JPG venray10102009.JPG












Vierlingsbeek

Station Vierlingsbeek ligt aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. (spoorlijn 178)

Oorspronkelijk stond in Vierlingsbeek vanaf de opening in 1882 een stationsgebouw van het bouwtype Hemmen, zoals dat nog bij station Hemmen-Dodewaard te vinden is.

Dit gebouw is gesloopt en in 1956 vervangen door een strak soberder gebouw. Dit gebouw was het eerste gebouw in zijn bouwreeks, daarom kreeg het de naam Vierlingsbeek. Hoewel er nog meerdere gebouwen van het type Vierlingsbeek te vinden zijn, is het stationsgebouw hier in 2004 gesloopt, en liggen er alleen 2 kale betonnen perrons in bajonetligging tegenover elkaar. Deze vlaktes zijn voorzien van enkele abri's.

vierlingsbeek10102009(11).JPG vierlingsbeek10102009(3).JPG vierlingsbeek10102009(8).JPG vierlingsbeek10102009.JPG












Vlaardingen Centrum

Station Vlaardingen ligt sinds 1898 aan de Hoekse lijn tussen Hoek van Holland en Rotterdam. (spoorlijn 182)

Het station bestaat uit een overdekt eilandperron, met voor de kap een stationsgebouw uit 1956. Ir. C. Douma ontwierp dit stationsgebouw.

vlaardingencentrum03112009(12).JPG vlaardingencentrum03112009(16).JPG vlaardingencentrum03112009(20).JPG vlaardingencentrum03112009(24).JPG vlaardingencentrum03112009(27).JPG vlaardingencentrum03112009(29).JPG vlaardingencentrum03112009(34).JPG vlaardingencentrum03112009(6).JPG












Vlaardingen Oost

Het drukste station van Vlaardingen is Vlaardingen Oost.

Dit station is al in 1891 onder de naam Schiedamse Dijk geopend. In 1904 werd het eerste stationsgebouw hier geopend.

In de jaren na de tweede wereldoorlog nam het gebruik door treinreizigers explosief toe.
Ir. K. van der Gaast ontwierp een nieuw stationsgebouw van een formaat dat beter aansloot bij de groei van het aantal reizigers.
Op de begane grond staat het stationsgebouw, via trap of lift komt men op het hoger gelegen overdekte eilandperron.

vlaardingenoost03112009(16).JPG vlaardingenoost03112009(21).JPG vlaardingenoost03112009(24).JPG vlaardingenoost03112009(8).JPG vlaardingenoost03112009.JPG












Vlaardingen West

Station Vlaardingen West ligt sinds 1969 aan de Hoekse lijn.

Het spoor is de grens tussen een industriegebied en een dichtbevolkte woonwijk.

vlaardingenwest03112009(17).JPG vlaardingenwest03112009(19).JPG vlaardingenwest03112009(20).JPG vlaardingenwest03112009(4).JPG vlaardingenwest03112009(5).JPG vlaardingenwest03112009(6).JPG vlaardingenwest03112009(9).JPG












Vleuten

Het eerste station van Vleuten werd geopend in 1881 aan spoorlijn 214.

Later hebben er diverse andere stationsgebouwen gestaan.

In de laatste jaren is er veel veranderd om en rond Utrecht.
Hierbij is Vleuten ook niet ontzien. De oude 2 sporige baan heeft plaatsgemaakt voor een hoog gelegen baan met 4 sporen. Het uiterlijk van het nieuwe station Vleuten is in de stellingen van Randstadrail.
Deze stijl is frequent terug te vinden in de stad en provincie Utrecht.

vleuten29122009(15).JPG vleuten29122009(17).JPG vleuten29122009(19).JPG vleuten29122009(2).JPG vleuten29122009(32).JPG vleuten29122009(9).JPG












Vlissingen

Station Vlissingen is het eindstation (kopstation) aan spoorlijn 169 ofwel de Zeeuwse lijn.

Deze spoorweg loopt van Roosendaal tot Vlissingen.

Vlissingen kent vanaf 1872 een station, dit station (Vlissingen Stad) bevond zich een stuk richting het centrum van Vlissingen, dit station heeft niet lang dienst gedaan en was al in 1894 gesloten.

Station Vlissingen (haven) is in 1873 geopend.
In de tweede wereldoorlog is dit gebouw verwoest. In de wederopbouw is het spoor verlengd richting haven en is station Vlissingen in de huidige vorm herbouwd.
De opening van dit gebouw was in 1950. Ir. S. van Ravensteijn is de ontwerper van het huidige station Vlissingen.

vlissingen050709_.JPG vlissingen050709_1.JPG vlissingen050709_10.JPG vlissingen050709_11.JPG vlissingen050709_12.JPG vlissingen050709_13.JPG vlissingen050709_14.JPG vlissingen050709_2.JPG vlissingen050709_3.JPG vlissingen050709_4.JPG vlissingen050709_5.JPG vlissingen050709_6.JPG vlissingen050709_7.JPG vlissingen050709_8.JPG vlissingen050709_9.JPG












Vlissingen-Souburg

Station Vlissingen-Souburg ligt sinds 1986 aan de Hoekse lijn.

Bij de oplevering van het station was er nog enigzins sprake van een stationsgebouw.
Vanaf 2007 is het laatste stukje spoorgebouw verdwenen. Het vrij hoog gelegen spoor naast het Walcherenkanaal geeft dan ook het gevoel van een kale winderige onbeschutte omgeving.

vlissingensouburg09052010(10).JPG vlissingensouburg09052010(12).JPG vlissingensouburg09052010(20).JPG vlissingensouburg09052010(3).JPG vlissingensouburg09052010(32).JPG vlissingensouburg09052010(45).JPG vlissingensouburg09052010(6).JPG
























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2010 www.n-spoor.com