N-spoor.com

Foto en informatiepagina stations, letter M, Maarheeze t/m Maastricht Randwyck

station Maastricht

Stations in Nederland

Letter M, stations Maarheeze, Maarn, Maassluis, Maassluis West, Maastricht en Maastricht Randwyck.

Maarheeze (Mz.)

Station Maarheeze is geopend op 13 juni 2010.

Maarheeze ligt aan de spoorlijn tussen Weert en Eindhoven.
Van 1913 tot 1938 heeft Maarheeze ook een station gehad. Dit station lag een stuk noordelijker dan het huidige station. De sporen liggen ter hoogte van het oude station nog wel verwijd uit elkaar waartussen het oude eilandperron lag.
Het huidige station bestaat uit 2 tegenover elkaar liggende perrons.

stations/maarheeze/maarheeze20032011(14).JPG stations/maarheeze/maarheeze20032011(19).JPG stations/maarheeze/maarheeze20032011(27).JPG stations/maarheeze/maarheeze20032011(3).JPG stations/maarheeze/maarheeze20032011(36).JPG stations/maarheeze/maarheeze20032011(40).JPG stations/maarheeze/maarheeze20032011(6).JPG stations/maarheeze/mat64maarheeze20032011(2).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Maarn (Mrn.)

Station Maarn ligt sinds 1845 aan de Rhijnspoorweg. Hieronder staan foto's van het oude zwaar gehavende stationsgebouw.

maarn10042010(12).JPG maarn10042010(14).JPG maarn10042010(17).JPG maarn10042010(18).JPG maarn10042010(29).JPG maarn10042010(3).JPG maarn10042010(39).JPG maarn10042010(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Maarn 2010

In 1972 is station Maarn opnieuw geopend, sinds de heropening ligt Maarn een kilometer verder, ten opzichte van het oude station Maarn.
Het spoor ligt een meter of 10 boven de bebouwing, parallel aan rijksweg A12/E35.

maarn28022010(16).JPG maarn28022010(22).JPG maarn28022010(23).JPG maarn28022010(27).JPG maarn28022010(4).JPG maarn28022010(7).JPG maarn28022010(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Maassluis (Mss.)

Het oorspronkelijke station werd in 1891 geopend, aan de toen nieuwe Hoekse lijn.

Het huidige gebouw, met gehele overkapping, is geopend in 1980.

maassluis03112009(12).JPG maassluis03112009(17).JPG maassluis03112009(21).JPG maassluis03112009(25).JPG maassluis03112009(26).JPG maassluis03112009(36).JPG maassluis03112009(41).JPG maassluis03112009(6).JPG maassluis03112009(8).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Maassluis West (Msw.)

Maassluis West is een station aan de Hoekse lijn, en is geopend in 1970.

In eerste instantie bestond stationsgebouw Maassluis-West, uit een zeskantig gebouwtje; type sextant.
In de jaren 80 werden wel meer van deze gebouwen geopend, vele zijn er ook weer gesloten, en gesloopt, zo ook op station Maassluis West.
Andere stations waar ditzelfde type bouwwerk staat of gestaan heeft zijn onder andere Dordrecht Zuid, Rotterdam Alexander, Eindhoven Beukenlaan en Tilburg West.

maassluiswest03112009(11).JPG maassluiswest03112009(13).JPG maassluiswest03112009(21).JPG maassluiswest03112009(23).JPG maassluiswest03112009(28).JPG maassluiswest03112009(5).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Maastricht (Mt.)

De stad Maastricht kent sinds 1853 een spoorverbinding. Dit was de verbinding tussen Aken en Maastricht.
Enkele jaren later, vanaf 1856, bestaat er ook een verbinding naar Belgie.

Pas in 1865 werd Maastricht aangesloten op het Nederlandse spoorwegennet, met de ingebruikname van de lijn Maastricht-Roermond.

Maastricht ligt dicht bij Belgie en Duitsland. In de negentiende eeuw was het gebruikelijk om stations, die op strategisch belangrijke plaatsen lagen, te bouwen van hout, zodat deze in tijden van oorlog snel weer afgebroken konden worden.

In 1913 kreeg station Maastricht een "echt" stationsgebouw. Het ontwerp is van ir. G.W. van Heukelom.
Het stationsgebouw is langgerekt van vorm, en opgetrokken uit donker baksteen.
Het station is aangelegd als kop- en doorgangsstation. De doorgaande sporen gaan richting Maastricht Randwijck, en verder Belgie in.

maastricht270609_.JPG maastricht270609_1.JPG maastricht270609_10.JPG maastricht270609_11.JPG maastricht270609_12.JPG maastricht270609_2.JPG maastricht270609_3.JPG maastricht270609_4.JPG maastricht270609_5.JPG maastricht270609_6.JPG maastricht270609_7.JPG maastricht270609_8.JPG maastricht270609_9.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Maastricht Randwyck (Mtr.)

Station Maastricht Randwijck is geopend op 31 mei 1987.

Station Randwijck ligt aan de spoorlijn Maastricht-Luik.
Het station bestaat uit 2 doorgaande sporen en 1 kopspoor, het kopspoor wordt gebruikt als begin/eindpunt van de Heuvellandlijn.

Het stationsgebouw ligt dwars boven de sporen op een viaduct.
Ontwerper van dit gebouw is ir. J. Bak. In dezelfde periode ontwierp Bak meerder stations met een zelfde bouwwijze van dakconstructie en puien.
Voorbeelden van andere stationsgebouwen van dit type zijn onder andere: Oss-West, Rosmalen, Den Bosch en Breda Prinsenbeek.

stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(12).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(2).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(25).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(26).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(3).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(33).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(34).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(38).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(42).JPG stations/maastrichtrandwyck/maastrichtrandwijck13062010(50).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2011 www.n-spoor.com