N-spoor.com

Fotoalbum stations, letter L, Leidschendam-Voorburg t/m Lunteren

station Lisse

Stations in Nederland

Letter L, stations Leidschendam-Voorburg, Lelystad, Lichtenvoorde-Groenlo, Lisse, Lochem, Loppersum en Lunteren.

Leidschendam-Voorburg (Ldv.)

Station Leidschendam-Voorburg is een voormalig NS station.
Tegenwoordig is Leidschendam-Voorburg een halte van RandstadRail.

leidschendamvoorburg06112009(14).JPG leidschendamvoorburg06112009(3).JPG leidschendamvoorburg06112009(5).JPG leidschendamvoorburg06112009(6).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Lelystad (Lls.)

Station Lelystad is in 1988 geopend, gelijk met de opening van de Flevolijn. De flevolijn is gebouwd tussen 1982 en 1988.

Ir. P.A.M. Kilsdonk ontwierp voor Lelystad een voorlopig 2 sporig eindstation van de Flevolijn met een glazen "gevouwen" perronoverkapping van 143 meter lang. Er werd bij de bouw van station Lelystad rekening gehouden, dat Lelystad in de toekomst 4 sporig zal worden en doorgetrokken zal worden richting Zwolle.

Hedendage (juni 2010) is de bouw van de sporen richting Dronten, Hattem en Zwolle in volle gang, en wordt het casco van het station flink verbouwd.

lelystad04042010(12).JPG lelystad04042010(13).JPG lelystad04042010(25).JPG lelystad04042010(29).JPG lelystad04042010(32).JPG lelystad04042010(4).JPG lelystad04042010(5).JPG lelystad04042010(7).JPG lelystad04042010(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Lichtenvoorde-Groenlo (Ltv.)

Station Lichtenvoorde-Groenlo is geopend op 21 juli 1878.

Het station is gelegen tussen Lichtenvoorde en Groenlo, in het door het station ontstane dorpje Lievelde op Lichtenvoordes grondgebied.
De Nederlandsch Westfaalse Spoorweg-Maatschappij (NWSM) heeft de spoorlijn Zutphen-Winterswijk, waaraan station Lichtenvoorde-Groelo ligt, aangelegd. Dhr. Willink was, net als bij de NOLS en GOLS lijnen een belangrijk persoon voor de totstandkoming van deze spoorlijn.

Het oude stationsgebouw dat Lichtenvoorde-Groenlo bezat was van hetzelfde type als de plaatsen Ruurlo en Vorden, waarvan het gebouw in Vorden als enige de sloopwoede overleefd heeft. Het stationsgebouw kwam gereed in 1878 en is in 1989 gesloopt.

Zowel Groenlo als Lichtenvoorde wilden bij de aanleg van deze spoorlijn dat de lijn door hun eigen plaats zou lopen en dan ook een station in de eigen kern bezitten. Dit is beide plaatsen niet gelukt tot frustratie van de inwoners van beide plaatsen.
In 1883 is er wel een tramlijn vanaf station Lichtenvoorde-Groenlo geweest die Groenlo verbond. Deze lijn was aangelegd door de Stoomtramweg-Maatschappij Lichtenvoorde Groenlo. Deze lijn is op 1 januari 1911 opgeheven, van 1911 tot 1915 is deze lijn bereden door paardentrams. In 1915 werd de lijn voor stoomtrams heropend door de Groenlosche Tram. Deze heeft tot 1922 bestaan.
In 1884 werd ook de Geldersch-Overijsselsche Locaalspoorweg (GOLS) Winterswijk-Neede geopend met een station in Groenlo.
In 1908 heeft ook Lichtenvoorde een eigen station in de kern gekregen. Dit was de spoorlijn die vanaf Lievelde (Lichtenvoorde-Groenlo) via Lichtenvoorde naar Aalten en Terborg liep, deze lijn was aangelegd door de Geldersch-Westfaalse Stoomtram Maatschappij.

Al de spoorlijnen van de diverse spoorwegmaatschappijen zijn op de eerste lijn (Zutphen-Winterswijk) na opgeheven en afgebroken door het niet rendabel kunnen zijn en concurentie van de autobus.
Station Lichtenvoorde-Groenlo is hedendage voorzien van enkel 2 (zij)perronsporen die voorzien zijn van abri's.

lichtenvoorde-groenlo25082011(1).JPG lichtenvoorde-groenlo25082011(16).JPG lichtenvoorde-groenlo25082011(21).JPG lichtenvoorde-groenlo25082011(33).JPG lichtenvoorde-groenlo25082011(38).JPG lichtenvoorde-groenlo25082011(5).JPG lichtenvoorde-groenlo25082011(9).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Lisse (Lis.)

Station Lisse is helaas verleden tijd als functioneel station.

Gelukkig is het oude stationsgebouw wel bewaard gebleven, en huisvest zich daar hedendage een horecagelegenheid. Wie weet komt er naast dit mooie uit 1890 gedateerde stationsgebouw ooit weer een functionele halte, die het dorp, en natuurlijk de wereldberoemde Keukenhof bedient.

lisse27012010(11).JPG lisse27012010(14).JPG lisse27012010(25).JPG lisse27012010(28).JPG lisse27012010(34).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Lochem (Lc.)

Station Lochem is geopend op 1 november 1865.

Lochem ligt aan Staatslijn D, deze is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS). Staatslijn D ligt tussen Zutphen-Hengelo-Enschede en Glanerbeek (Glanerbrug nabij Duitse grens). De opening van station Lochem viel gelijk aan de opening van het gedeelte Zutphen-Hengelo.

Aan de door de Staatsspoorwegen aangelegde spoorlijnen, bouwde de SS in de tweede helft van de 19e eeuw veelal standaardstations in 5 klassen. In Lochem werd in 1963 (2 jaar voor de opening van het station) een SS 4e klasse standaardstation gebouwd. De meeste van de SS standaardstations uit deze tijd werden ontworpen door ir. K.H. van Brederode.
Station Lochem heeft in de tijd meerdere verbouwingen gekend, zoals de aanbouw van vleugels aan weerszijde en een tochtportaal aan de straatzijde.

stations/lochem/lochem02042011(12).JPG stations/lochem/lochem02042011(18).JPG stations/lochem/lochem02042011(25).JPG stations/lochem/lochem02042011(3).JPG stations/lochem/lochem02042011(34).JPG stations/lochem/lochem02042011(42).JPG stations/lochem/lochem02042011(43).JPG stations/lochem/lochem02042011(49).JPG stations/lochem/lochem02042011(57).JPG stations/lochem/lochem02042011(58).JPG stations/lochem/lochem02042011(65).JPG stations/lochem/lochem02042011(80).JPG stations/lochem/lochem02042011(82).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Loppersum (Lp.)

Station Loppersum is geopend in !884.

Loppersum ligt ten noordoosten van de stad Groningen aan de spoorlijn Groningen-Delfszijl.

loppersum030809(2).JPG loppersum030809(3).JPG loppersum030809(4).JPG loppersum030809(5).JPG loppersum030809.JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.











Lunteren (Ltn.)

Station Lunteren ligt aan het voormalige Kippenlijntje tussen Nijkerk en Ede-Wageningen.

Tegenwoordig loopt het spoor van Ede-Wageningen naar Amersfoort, en is de naam veranderd in Valleilijn. Het door de NCS gebouwde station is geopend in 1902, en ligt tussen Ede en Barneveld.

lunteren27032010(17).JPG lunteren27032010(25).JPG lunteren27032010(26).JPG lunteren27032010(32).JPG lunteren27032010(4).JPG lunteren27032010(40).JPG lunteren27032010(43).JPG lunteren27032010(50).JPG lunteren27032010(55).JPG lunteren27032010(58).JPG

Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2012 www.n-spoor.com