N-spoor.com | ||
|
Fotoalbum stations, letter L, Leidschendam-Voorburg t/m Lunteren
![]()
Stations in NederlandLetter L, stations Leidschendam-Voorburg, Lelystad, Lichtenvoorde-Groenlo, Lisse, Lochem, Loppersum en Lunteren. ![]() Leidschendam-Voorburg (Ldv.)
Station Leidschendam-Voorburg is een voormalig NS station.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Lelystad (Lls.)Station Lelystad is in 1988 geopend, gelijk met de opening van de Flevolijn. De flevolijn is gebouwd tussen 1982 en 1988. Ir. P.A.M. Kilsdonk ontwierp voor Lelystad een voorlopig 2 sporig eindstation van de Flevolijn met een glazen "gevouwen" perronoverkapping van 143 meter lang. Er werd bij de bouw van station Lelystad rekening gehouden, dat Lelystad in de toekomst 4 sporig zal worden en doorgetrokken zal worden richting Zwolle. Hedendage (juni 2010) is de bouw van de sporen richting Dronten, Hattem en Zwolle in volle gang, en wordt het casco van het station flink verbouwd.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Lichtenvoorde-Groenlo (Ltv.)Station Lichtenvoorde-Groenlo is geopend op 21 juli 1878.
Het station is gelegen tussen Lichtenvoorde en Groenlo, in het door het station ontstane dorpje Lievelde op Lichtenvoordes grondgebied. Het oude stationsgebouw dat Lichtenvoorde-Groenlo bezat was van hetzelfde type als de plaatsen Ruurlo en Vorden, waarvan het gebouw in Vorden als enige de sloopwoede overleefd heeft. Het stationsgebouw kwam gereed in 1878 en is in 1989 gesloopt.
Zowel Groenlo als Lichtenvoorde wilden bij de aanleg van deze spoorlijn dat de lijn door hun eigen plaats zou lopen en dan ook een station in de eigen
kern bezitten. Dit is beide plaatsen niet gelukt tot frustratie van de inwoners van beide plaatsen.
Al de spoorlijnen van de diverse spoorwegmaatschappijen zijn op de eerste lijn (Zutphen-Winterswijk) na opgeheven en afgebroken door het niet rendabel kunnen zijn
en concurentie van de autobus.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Lisse (Lis.)Station Lisse is helaas verleden tijd als functioneel station. Gelukkig is het oude stationsgebouw wel bewaard gebleven, en huisvest zich daar hedendage een horecagelegenheid. Wie weet komt er naast dit mooie uit 1890 gedateerde stationsgebouw ooit weer een functionele halte, die het dorp, en natuurlijk de wereldberoemde Keukenhof bedient.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Lochem (Lc.)Station Lochem is geopend op 1 november 1865. Lochem ligt aan Staatslijn D, deze is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS). Staatslijn D ligt tussen Zutphen-Hengelo-Enschede en Glanerbeek (Glanerbrug nabij Duitse grens). De opening van station Lochem viel gelijk aan de opening van het gedeelte Zutphen-Hengelo.
Aan de door de Staatsspoorwegen aangelegde spoorlijnen, bouwde de SS in de tweede helft van de 19e eeuw veelal standaardstations in 5 klassen.
In Lochem werd in 1963 (2 jaar voor de opening van het station) een SS 4e klasse standaardstation gebouwd. De meeste van de SS standaardstations uit deze tijd
werden ontworpen door ir. K.H. van Brederode.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Loppersum (Lp.)Station Loppersum is geopend in !884. Loppersum ligt ten noordoosten van de stad Groningen aan de spoorlijn Groningen-Delfszijl.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Lunteren (Ltn.)Station Lunteren ligt aan het voormalige Kippenlijntje tussen Nijkerk en Ede-Wageningen. Tegenwoordig loopt het spoor van Ede-Wageningen naar Amersfoort, en is de naam veranderd in Valleilijn. Het door de NCS gebouwde station is geopend in 1902, en ligt tussen Ede en Barneveld.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() ![]()
|