N-spoor.com

Foto en informatiepagina stations, letter H, Haarlem t/m Harlingen.

station Haarlem

Stations in Nederland

Letter H, stations Haarlem, Haarlem Spaarnwoude, 't Harde, Hardenberg, Harderwijk, Hardinxveld-Giessendam, Haren en Harlingen.

Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf.

Haarlem

Haarlem heeft spoor in hart en nieren. De eerste spoorweg in Nederland werd aangelegd in 1839 door de Hollandsche IJzeren-Spoorweg Maatschappij. Deze lijn werd aangelegd tussen Amsterdam en Haarlem.

Het begin van Haarlem als stationsstad steldde de eerste decenia niet veel voor. Er hebben een aantal houten constructies gestaan, die functioneerden als station.

De bouw van het huidige station begon in 1906, en in 1908 opende dit station haar deuren.
Het gebouw is een ontwerp van ir. D.A.N. Margadant. Vanuit het gebouw op de begaande grond kan men met de trap of lift naar de hoger gelegen sporen.
Op de perrons bevinden zich ook tal van gebouwen, waaronder het oude fraaie seinhuis.
De perrons worden overdekt door een grote overkapping, het ontwerp hiervan komt van ir. H.W.M. Dekker.

Toen ik het naslagwerk van station Haarlam doornam, kwam ik nog tot een bijzondere ontdekking.
Ik wist al dat er vroeger op diverse stations, diverse wachtkamers bestonden, station Haarlem heeft vandaag de dag nog steeds de prachtige aanduidingen van de eerste, tweede en derde klasse boven de voormalige wachtkamers staan.
Wat ik niet wist, en wat mij enigszins verbaasde, is dat er op station Haarlem ook een wachtkamer bestond voor krankzinnigen. Gelukkig is deze klasse ethisch gezien uit het systeem verdwenen.

haarlem1988(2).jpg haarlem1988(3).jpg haarlem1988(4).jpg haarlem1988(5).jpg haarlem1988(6).jpg haarlem1988(7).jpg haarlem1988.jpg haarlem260909(11).JPG haarlem260909(14).JPG haarlem260909(2).JPG haarlem260909(23).JPG haarlem260909(29).JPG haarlem260909(3).JPG haarlem260909(35).JPG haarlem260909(36).JPG haarlem260909(39).JPG haarlem260909(5).JPG haarlem260909(51).JPG haarlem260909(60).JPG haarlem260909(74).JPG haarlem260909(75).JPG haarlem260909(8).JPG












Haarlem Spaarnwoude

Station Haarlem Spaarnwoude is geopend sinds 1998.
Deze halte ligt aan tal van doorgaande wegen en is gebouwd langs Hollands oudste spoorweg.

haarlemspaarnwoude27012010(12).JPG haarlemspaarnwoude27012010(13).JPG haarlemspaarnwoude27012010(2).JPG haarlemspaarnwoude27012010(7).JPG












't Harde

Van stationsgebouw naar windgat.

Station 't Harde heeft een tweetal stationsgebouwen gehad.
In 1863 opende het eerste stationsgebouw haar deuren, het station heeft in 1910 nog een uitbreiding gehad. In 1980 werd dit gebouw gesloopt.
Vanaf 1979 werd het station bediend door een gebouw naar ontwerp van ir. C. Douma, dit gebouw is inmiddels ook weer verleden tijd.
Heden staan er een paar abri's op 2 smalle perrons, een smalle tunnel om van spoor 1 naar spoor 2 te komen, en een overweg van spoor 2 naar de achterkant.

tharde20022010(13).JPG tharde20022010(14).JPG tharde20022010(19).JPG tharde20022010(3).JPG tharde20022010(4).JPG tharde20022010(5).JPG tharde20022010(7).JPG tharde20022010(9).JPG












Hardenberg

Station Hardenberg is geopend in 1905. (Spoorlijn 201 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.) Hdb

Hardenberg ligt aan de spoorlijn Zwolle-Emmen. De spoorlijn is aangelegd door de Noord-Ooster Locaalspoorwegmaatschappij (NOLS).
Oorspronkelijk liep de spoorlijn door tot Stadskanaal, deze is later ingekort tot Emmen.

Het stationsgebouw van Hardenberg kwam gereed in 1903, twee jaar voor de opening van de spoorlijn.
De architect van het gebouw is ir. E. Cuijpers die ook vele andere NOLS gebouwen ontwierp. De stations van NOLS zijn ingedeeld in standaardtypen, Cuijper ontwierp 3 standaardtypen.
Het station van Hardenberberg is een standaardtype tweede klasse.

Hardenberg had in het verleden ook een goederenloods die zich aan de oostzijde van het spoor, tegenover het stationsgebouw bevond.
De spoorlijn Zwolle-Emmen is in 1987 voorzien van bovenleiding, zodat ook electrische treinen hier kunnen rijden.

stations/hardenberg/hardenberg16072010(10).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(11).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(12).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(14).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(19).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(2).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(24).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(25).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(29).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(38).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(39).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(42).JPG stations/hardenberg/hardenberg16072010(6).JPG












Harderwijk

Station Harderwijk ligt aan de tussen 1860 en 1863 gebouwde Centraal-Spoorweg. Aangelegd door de Nederlansche Centraal Spoorweg Maatschappij.

Oorspronkelijk lagen er langs deze spoorlijn gebouwen van het type Standaardstation van de NCS. Van deze gebouwen tussen Amersfoort en Zwolle, is alleen station Nijkerk bewaard gebleven.

Het huidige stationsgebouw is geopend in 1983, en is een ontwerp van ir. K van der Graaf.

harderwijk20022010(11).JPG harderwijk20022010(12).JPG harderwijk20022010(16).JPG harderwijk20022010(21).JPG harderwijk20022010(6).JPG harderwijk20022010(8).JPG harderwijk20022010(9).JPG












Hardinxveld-Giessendam

Station Hardinxveld-Giessendam heeft sinds 1892 al meerdere namen en locaties gehad. Het station ligt aan de betuwelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Het huidige gebouw stamt uit 1958, naar ontwerp van ir. K. van der Gaast.

hardinxveldgiessendam28102009(11).JPG hardinxveldgiessendam28102009(14).JPG hardinxveldgiessendam28102009(22).JPG hardinxveldgiessendam28102009(26).JPG hardinxveldgiessendam28102009(5).JPG hardinxveldgiessendam28102009.JPG












Haren

Station Haren is geopend op 1 mei 1870. (Spoorlijn 162 volgens boek Spoorwegstations in Nederland.) Hrn

Deze spoorlijn, Meppel-Groningen, alsmede het station is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS). Door de slechte ligging ten opzichte van het dorp en daarmee een onrendabel station is het station van Haren in 1936 gesloten.

In 1968 is station Haren heropend.
In de jaren na de sluiting is het dorp naar het spoor uitgegroeid en werd gehoopt op een rendabeler station.
Bij de heropening van het station is het bouwtype Sextant als stationsgebouw geplaatst. Dit gebouw werd in de 70 en 80er jaren van de 20e eeuw vaker geplaatst op plaatsen van voorstadshaltes en dorpen waarvan het nog niet zeker was of het station rendabel zou zijn voor de spoorwegen.

haren26062010(1).JPG stations/haren/haren26062010(18).JPG stations/haren/haren26062010(19).JPG stations/haren/haren26062010(24).JPG stations/haren/haren26062010(27).JPG stations/haren/haren26062010(28).JPG stations/haren/haren26062010(41).JPG stations/haren/haren26062010(47).JPG stations/haren/haren26062010(50).JPG












Harlingen

Station Harlingen is geopend aan de spoorlijn Harlingen-Leeuwarden op 27 oktober 1863. (Spoorlijn 162 volgens boek Spoorwegen in Nederland.) Hlg

Het station is gelijktijdig met de spoorlijn Harlingen-Leeuwarden geopend, deze lijn is aangelegd door de Staatsspoorwegen (SS).
De spoorlijn is in fases aangelegd, de eerste fase was Harlingen-Leeuwarden, de tweede fase was Leeuwarden-Groningen en de derde fase was Groningen-Zuidbroek-Nieuweschans aan de Duitse grens.

De Staatsspoorwegen bouwden aan haar spoorlijnen veelal stationsgebouwen ingedeeld in standaardklassen. Het gebouw van Harlingen is een SS derde klasse stationsgebouw.

stations/harlingen/harlingen04092010(1).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(15).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(17).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(22).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(25).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(3).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(34).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(39).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(41).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(43).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(47).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(49).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(52).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(55).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(6).JPG stations/harlingen/harlingen04092010(9).JPG
























einde pagina

















Naar indexpagina stations

Naar begin van deze pagina

Naar fotopagina algemeen

Naar startpagina (home)






© 2009-2010 www.n-spoor.com