N-spoor.com | ||
|
Fotoalbum stations, letter D, Daarlerveen t/m Den Dolder
![]()
Stations in Nederland
Letter D, station
Daarlerveen,
Dalen,
Dalfsen,
De Vink,
Delden,
Delft,
Delft Zuid,
Delfzijl,
Delfzijl West en
Den Dolder.
Scroll naar beneden en klik op een foto of thumbnail van een station dat u wilt bekijken, het fotoalbum van het betreffende station opent dan vanzelf. ![]() Daarlerveen (Da.)Station Daarlerveen is geopend op 1 oktober 1906 als station Boldijk en heeft inmiddels haar derde naam Daarlerveen. Daarlerveen ligt aan de door de NOLS (Noord-Ooster Lokaalspoorweg) aangelegde spoorlijn Almelo-Marienberg. Dit enkelsporige trace was in het verleden vooral belangrijk voor vooral het goederenvervoer tussen Twente en Delfzijl. Station Daarlerveen is een van de minst drukke stations van Nederland. Het enkelsporige station bevat 2 perrons met tussen de perrons een spoorwegovergang. De treinen stoppen voorbij de spoorwegovergang om deze zo kort mogelijk gesloten te houden voor het wegverkeer.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Dalen (Dln.)De eerste opening van station Dalen vond in 1905 plaats. Dalen ligt aan de door de NOLS (Noord-Ooster Lokaalspoorweg) aangelegde spoorlijn Zwolle-Emmen. (Oorspronkelijk Stadskanaal.)
Station Dalen is meermaals gesloten en heropend geweest. De laatste opening was in 1987.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Dalfsen (Dl.)De NOLS (Noordoosterlokaalspoorweg-Maatschappij) is in 1899 opgericht. De NOLS zouden onder andere de spoorwegverbinding tussen Zwolle-Stadskanaal (nu tot Emmen) aanleggen.
De spoorweg is in fases aangelegd, de bouw begon vanuit Zwolle richting Stadskanaal.
De NOLS hadden voor hun stationsgebouwen een standaardtype laten ontwerpen door ir. E. Cuypers.
De stations die Cuypers voor de NOLS ontwierp zijn er in 3 afmetingen, klasse 1 t/m 3, waarvan 1 het grootste, en 3 het kleinste model was.
De stations verschillen ondanks hun indeling wel afzonderlijk door gebruik van andere kleuren en nuances.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() De Vink (Dvnk.)Station De Vink is een station in Zuid Holland. De naam De Vink komt van een oud buurtschap (De Vink), dat in het verleden geannexeerd is door de gemeente Leiden. Het oorpronkelijk station De Vink is al jaren voor de (her-)opening gesloten en lag een stuk noordelijker richting Leiden Centraal Station. De huidige locatie van het station ligt op de gemeentegrens van Voorschoten en Leiden en is geopend op 31 mei 1985. In 1995 is hier de spoorverdubbeling naar 4 sporen gereed gekomen, evenals het huidige stationsgebouw en de 2 eilandperrons. Het ontwerp komt van ir.T. Fikkers.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Delden (Ddn.)Station Delden is in november 1865 geopend. (Ddn.)
Delden ligt aan de door de Staatsspoorwegen (SS) aangelegde spoorlijn Zutphen-Hengelo-Enschede-Glanerbeek (Glanerbrug, Duitsland.)
Het betreft hier staatslijn D van de eerste Staatsaanleg. De Staatsspoorwegen bouwden aan haar aangelegde spoorlijnen in de tweede helft van de 19e eeuw veelal stations naar een bepaalde standaard. Deze in 5 klassen (groote) bestaande standaardstations werden vooral ontworpen door ir. K. H. van Brederode, zoals ook Delden.
Delden beschikt nog steeds over haar eerste stationsgebouw, een SS standaardstation van de 4e klasse.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Delft (Dt.)Station Delft ligt aan de oude lijn tussen Den Haag en Rotterdam.
In 1847 opende station Delft haar eerste station. Dit was een andere locatie dan het huidige station.
Hedendage (2010) is het rondom het stationsgebouw een bouwterrein.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Delft Zuid (Dtz.)Station Delft Zuid bestaat sinds 1970.
Oorspronkelijk stond hier een voorstadshaltegebouw van het type Sekstant, een simpel zeskantig gebouwtje, zoals vaker gebruikt tussen 1970 en 1980.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Delfzijl (Dz.)In 1884 is station Delfzijl geopend.
Deze spoorlijn, tussen Groningen en Delfzijl werd aangelegd door het Staatsspoorwegbedrijf en kwam in hetzelfde jaar gereed als de opening van het stationsgebouw.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Delfzijl West (Dzw.)Station Delfzijl West ligt aan de spoorlijn Groningen-Delfzijl. (spoorlijn 184) Delfzijl West is in 1968 geopend, het is een perron aan een enkelsporige spoorlijn, voorzien van een abri als wachtplaats voor reizigers.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
![]() Den Dolder (Dld.)Den Dolder ligt sinds 1863 aan de Centraalspoorweg, het had niet meteen een stationsgebouw.
De centraalspoorweg is aangelegd tussen 1861 en 1863 door de NCS, en ligt tussen Zwolle, Amersfoort en Utrecht.
Klik hierboven op een thumbnail om de betreffende foto in een nieuw venster te openen.
|